آینده رقابت میان ابرقدرت ها

ریسک همکاری عربستان با دیگر قدرتهای اقتصادی جهان و پیروی نکردن این کشور از سیاست نفتی آمریکا را میتوان بواسطه چیرگی نداشتن ایالات متحده بر بازار جهانی دانست. وجود بازار چین و دیگر کشورها برای عرضه نفت، عربستان را با رقابت یک بازار دیگر مواجه و انحصار آمریکا را شکست. عامل دیگر شکست سیاست های آمریکا در خاورمیانه اوضاع داخلی امریکاست. «جنگ حاضر»، مطابق تعریف بچویچ، تلاش مستمر امریکاست برای تحمیل خواست خود بر خاورمیانه، استفاده از قدرت سخت برای شکلدهی به نتایج و تغییر تاریخ مطابق میل خود. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده امریکا به عنوان تکقدرت جهانی رسالت رهبری و تنظیم امور بینالملل را برای خود تعریف کرد. فروپاشی شوروی و نبود یک ابرقدرت رقیب برای ایالات متحده در سطح دنیا که خلای شدید رقابتی را به وجود آورد، بر اتخاذ سیاست خارجی امریکا نیز موثر بود. وی گفت: با تسلطی که آمریکا بر اقتصاد جهان دارد بهراحتی توانسته شرکتها و بانکهای بزرگ و متوسط جهان را مجبور به قطع مراودات اقتصادی با ایران کند بدون آنکه نیاز داشته باشد به ابزارهای قانونی متوسل شود.

مهم ترین چالش در حوزه داخلی آمریکا این است که “چه کسی خودش را آمریکایی تلقی می کند؟ این ماهیت های متناسب با موضوع قدرت در درون این مفهوم ایجاد می شوند، و در هر کدام، به کارگیری دال قدرت، به مدلول خاصی ارجاع می دهد که متفاوت از دیگری است. لذا جنگ خلیج فارس و حمله امریکا و متحدانش بر عراق که به دنبال اشغال کشور کویت توسط صدام حسین و ایجاد پرواز ممنوع در فراز آسمان عراق صورت گرفت، مصداق بارز اعمال سیاست هژمون مورد نظر است. نظمی که در دهه ۱۹۹۰ بر محیط بینالملل حاکم بود، یکهتازی و تصمیمهای یکجانبه را از سوی ایالات متحده موجب میشد. سرنگون کردن حاکمیت طالبان در افغانستان، موجب شد تا ایالات متحده امریکا به صورت شتابزده بر کشور عراق در قالب حمله پیشگیرانه لشکرکشی و حکومت صدام حسین را نابود کند. خروج سراسیمه ایالاتمتحده از افغانستان اما موجب شد تا حساسیتها نسبت به این تصمیم و چگونگی اجرای آن بیشتر شود. اسرائیل همچنان با مصر و اردن روابط سطح بالای سیاسی و اقتصادی دارد و حاکمان قاهره و امان از طریق ارتباط با اسرائیل از چتر حمایتی همه جانبه امریکا استفاده می­کنند.

خط مشی های رسمی و غیررسمی ماهیت رقابتی روابط میان چین و آمریکا را که احتمالاً مدت زمانی طولانی باقی خواهند ماند تغییر نخواهند داد اما می توانند مخاطرات خطرناک تر را در کوتاه مدت کاهش دهند. طبق معلومات، متقی تأکید کرده است که حکومت سرپرست طالبان خواهان روابط خوب با همه کشورها است و هیچ مشکلی با ایالات متحده امریکا ندارد. جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در هیچ شرایطی شرکای استراتژیک خود را کنار نمیگذارد و روسیه و چین نباید نسبت به این مسئله نگرانی داشته باشند. رئیس مجلس ترکیه به همراه همتایان آذربایجانی و پاکستانی خود از شهر آزاد شده شوشا در قرهباغ آذربایجان بازدید کرد. به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، لیندال جین ساکس، سفیر استرالیا در تهران با وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتوگو کرد. وی با استدلال اینکه «امنیت اقتصادی با امنیت ملی مرتبط است»، پیشنهاد تریلیونها دلار هزینه از سوی دولت فدرال برای محصولات، زیرساختها و تحقیقات ایالات متحده پیشنهاد کرده است.

در مسائل امنیتی یا موضوعات مرتبط با صلح، چین از خوشسابقه ترین کشورهاست. مسکن بهعنوان یک کالای مصرفی و در عین حال سرمایه ای، از اصلی ترین نیازهای اجتماعی به شمار می رود که در بسیاری از جوامع به کالای کمیابی نیز تبدیل شده است. یکی از توافقات بین دو طرف، تاسیس منطقه تجارت آزاد اروپا – مدیترانه تا سال 2010 به منظور تقویت همکاری­های تجاری و بازرگانی است، که می­تواند به بزرگترین منطقه تجارت آزاد دنیا تبدیل شود. در مورد ناتو عدم توانایی گسترش ناتو توسط ترامپ مطرح شد که می تواند موضوع مهمی بین دو کشور روسیه و ایالات متحده باشد. وی درادامه افزود:دولت روسیه نسبت به روی کار آمدن ترامپ نگاه مثبت دارد چراکه مسائل حقوق بشری برای ترامپ آن چنان که در گذشته برای دیگر دولت های آمریکا مهم جلوه می کرد، اهمیت ندارد. البته باید دانست این به معنای قطع رابطه با اروپا نیست و ترجیح سیاست خارجی ما نگاه به شرق است. اعتقاد نومحافظهکاران بر این بود که آمریکا میتواند و باید نظام بینالملل را یکجانبه مدیریت کند.

دیدگاهتان را بنویسید