اولویت های سیاست خارجی و امنیتی اسرائیل در فضای نوین منطقه ای

در این مقاله آمده است: استراتژیهای خوب یک حالت مطلوب را بیان کرده و چگونگی دستیابی به آن را مشخص میکنند. مقامات ایالات متحده ادعا میکنند که مایل به بحث در مورد رفع این نگرانیها هستند، اما نمیتوانند تضمین کنند که پس از خروج بایدن از کاخ سفید، ایالات متحده دوباره از توافق خارج نخواهد شد. وی افزود که ایالات متحده همچنان بهای انتخاب های بد دولت ترامپ از جمله تصمیم برای خروج از توافق هسته ای در سال 2018 را می پردازد. دیدیم که بوریس جانسون در مقابل خبرنگار اوکراینی که گریه می کرد گفت من می فهمم که شما چه می گویید ولی ما نمی توانیم کاری بکنیم. ایسنا- در شرایط پاندمی کرونا چین کمک های زیادی به ایران برای تامین واکسن مورد نیاز کرد. از این رو، تمایز نظری که مقامات ایالات متحده بین اسلامگرایان میانهرو و جنگ سالار قائل میشوند در مورد ایران کاربرد ندارد. اریک بروئر، معاون مدیر و همکار ارشد پروژه مسائل هستهای در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS) مدعی شد: «ایران آماده است تا با خطر فروپاشی توافق مواجه شود». نکته جالب توجه در تاریخ اعلام شده که از سوی ناظران نیز برجسته شد این است که زمان آغاز مذاکرات جدید درست پس از نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی -22 تا 26 نوامبر- تعیین شده است.

این امر میتواند از صدور قطعنامه احتمالی علیه ایران در این نشست جلوگیری کند. پرایس طی یک نشست توجیهی به خبرنگاران گفت: «ما معتقدیم که اگر ایرانیها جدی باشند، میتوانیم در یک زمان نسبتاً کوتاه این کار را انجام دهیم». وی درباره آینده توافق هسته ای گفت که «ما گرد هم آمدیم تا باور مشترک خود را تکرار کنیم که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر فعالیتهای هستهای ایران است و درباره بهترین روش برای ترغیب ایران به از سرگیری مذاکرات جدی همراه با حسن نیت بحث کردیم». بر اساس این گزارش، مشخص نیست که آیا اظهارات او به این معنی است که اگر اسرائیل اقدامات مخرب و نظامی مورد ادعا را علیه ایران انجام دهد، ایالات متحده آن را تایید می کند یا خیر؟ دیروز (پنجشنبه) نیز انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگکننده کمیسیون مشترک برجام در توئیتی از آغاز دور هشتم مذاکرات وین از ۲۷ دسامبر (۶ دی) خبر داد. اگر چه تحریمهای اقتصادی همواره ابزار قدرتمندی در سیاست خارجی آمریکا بوده است، اما اهمیت و میزان استفاده از آن، بعد از پایان جنگ سرد یعنی از اوایل دهه 1990 به میزان قابل توجهی افزایش یافت. کشورهای غیرعرب ازجمله ایران، ترکیه، و رژیم صهیونیستی نیز در محاسبات خود ـ که در آن، حفظ قدرت سیاسی هدف غایی بود ـ بهمانند کشورهای عرب، جبهه خود را تعیین کردند.

و اسرائیل عربستان تلاش­هایی را برای احیای طرح پیشنهادی خود آغاز نموده است، که برخلاف موضع کاملا مخالف دولت شارون، دولت کنونی موضع مثبتی به آن دارد. ترامپ افزود: بایدن خط لوله انرژی ما را رد کرد اما خط لوله انرژی روسیه را مورد تأیید قرار داد که من به طور کامل آن را متوقف کرده بودم. همچنین براساس این توافقات قرار شده کالای مصرفی وارد نکنیم و بیشتر مواد اولیه و ماشین آلات از این کشور وارد شود. ایران برای حفظ وضعیت کنونی منافع ایران در این کشور به شدت افزایش یافته و ایران دیگر قادر به تقویت و بهبود شرایط منافع راهبردی خویش در افغانستان نخواهد بود. اکنون بزرگترین خطر و منبع تهدید علیه امنیت و منافع ملی ترکیه که موجب نگرانی ملت شده است؛ واردات محصولاتی نظیر کاه تا اف 35 از کشورهای دیگر است. اما به زعم نویسنده، با یا بدون برجام، ایران محوریت تبادلات اقتصادی خود را آسیا و خاورمیانه قرار داده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به دیدارهای اخیر خود با هجده وزیر خارجه اروپایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، گفت که محوریت آسیا در اقتصاد ایران به معنای این نیست که «غرب را کنار می گذاریم». 19/3/91 ، وزیر امور خارجه آمریکا: ایران باید آماده باشد زمانی که دربارهبرنامه هسته ایاش با قدرتهای جهانی در مسکو گفتوگو میکند، دست به یک اقدام ملموس بزند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه درباره پیوستن مجدد به مذاکرات هسته ای مدعی شد: «همه کشورهای ما که در کنار روسیه و چین کار میکنند، قویاً معتقدند که این بهترین مسیر رو به جلو خواهد بود. با این حال حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته سخنانی گفت که تلویحاً نشان میداد که تهران می خواهد مذاکرات را از صفر شروع کند نه از جایی که متوقف شد. نویسنده میافزاید که تهران گمان می کند که بازگشت کامل به توافق، ممکن است هیچ مزیت ملموسی به همراه نداشته باشد جز اعمال فشار بیشتر و از دست دادن قدرت چانهزنی هستهای. این تنها راه مطمئن برای جلوگیری از تشدید تنشهای خطرناکی است که به نفع هیچ کشوری نیست».

وی مدعی است که مقامات ایرانی مطالبه آمریکا برای توافق گستردهتر و قوی تر را تاکتیکی میدانند که هدف آن حل واقعی هیچ مشکلی نیست، بلکه صرفاً برای گرفتن امتیاز از ایران بدون پرداخت مابهازای متقابل است. آنها همچنین بر مزایای بالقوه ایران در بازگرداندن توافق تاکید کردند و گفتند: «بازگشت به پایبندی به برجام، لغو تحریمها را با پیامدهای بلندمدتی برای رشد اقتصادی ایران فراهم میکند. به باور آیتاللهیتبار، از آنجایی که ایران انتظار فشار بیشتری از سوی ایالات متحده دارد، با توافق یا بدون توافق، این اقدامات نشان دهنده عزم این کشور برای ادامه مسیر است. علی واعظ، مسئول برنامه ایران در گروه بینالمللی بحران و از چهرههای نزدیک به راب مالی، در توییتر نوشت: «دیپلماسی بهترین مسیر برای حل یا بهبود هر بحران بینالمللی است. این موضوع سبب شده است که امریکایی ها، بیشتر به فکر تصرف قلب و ذهن این مردمان بیفتند،که یکی از مهمترین ابزار آنها در این راه، استفاده از رسانه های گروهی می باشد. همچنین از اتحادیه اروپا می خواهد که به چین و روسیه اجازه دهد به این طرح بپیوندند. ] میخواهیم که از این فرصت استفاده کرده و فوراً به تلاشی با حسن نیت برای نتیجه دادن مذاکراتمان بازگردد. نظریه بازیها با استفاده از مدلهای ریاضی به تحلیل روشهای همکاری و رقابت موجودات منطقی و هوشمند میپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید