بررسی تاریخی رویکرد ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس

این کارشناس مسائل آمریکا درخصوص جایگاه افراد در تغییر جهتگیریها و سیاستهای این کشور و نسبت تاثیرگذاری آنها در مقایسه با میزان تاثیرگذاری ساختارها گفت: «در این خصوص دوگانه ساختار-بازیگر موضوعیت دارد. علاوه بر این، ایران نگرانی­هایی در خصوص خطر تجزیه عراق داشت که میتوانست بر امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران تأثیری چشمگیر بگذارد. علاوه بر تهدیدات گذشته که از سوی عراق متوجه منافع و امنیت ملی ایران میشد، تهدیدات جدید نیز، منشأ نگرانیها بودند. در سطح عراقی نیز، ایران نگرانی­های عمده­ای داشت که می­توان به شکلگیری یک دولت وابسته سکولار با گرایش­های ناسیونالیسم عربی- عراقی اشاره کرد. 2.سطح تهدید، تحت تأثیر قدرت انبوه، نزدیکی جغرافیایی، توان تهاجمی و نیات تجاوزکارانه قرار دارد. داعش، به واسطه گرایشهای شیعه­ستیزانه و نیات تجاوزگرانه نسبت به ایران یک چالش عمده امنیتی برای ایران و متحدینش در عراق ایجاد کرد. ] ممکن است دستاورد چندانی برایشان نداشته باشد، از آنجا که نسبت به ایران، دست خالیتری برای چانهزنی دارند». رامین مهمانپرست، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به گمانهزنیها درخصوص کنارهگیری وزیر امور خارجه آمریکا به «فرهیختگان» گفت: «در حال حاضر جابهجایی افراد در سیاست خارجی آمریکا نقش چندانی ندارد.

از جمله میتوان به مسیر باکو-جیهان اشاره کرد. ](بانک مرکزی هنگکنگ) امضا کرد بر اساس قابلیت تبدیل 200 میلیارد یوآن با 227 میلیارد دلار هنگکنگ بود. ناکامی طرح خاورمیانه بزرگ در تأمین اهداف آمریکا باعث شد تا نومحافظهکاران از طرح خاورمیانه جدید در منطقه رونمایی کنند که آن هم با شکست مواجه شد. هر دو حزب در این مورد که خاورمیانه دیگر منطقهای نیست که دارای بیشترین اهمیت برای منافع آمریکا باشد اجماع دارند. او در سیاستهای کاخ سفید و شخص دونالد ترامپ درخصوص خاورمیانه و ایران چهره موثری است هرچند گفته میشود تلاشهای زیادی برای کانالیزهکردن ترامپ داشته. وی اخیرا درگیر استیضاح دونالد ترامپ هم شده است. در عراق هم همین اتفاق افتاده است. از این منظر استقلال کردستان عراق میتوانست ناسیونالیسم کردی را در کردستان ایران تشدید و سطح مطالبات قومی را در آینده افزایش دهد. 4.ایدئولوژی یکسان، کمک­های گسترده اقتصادی- نظامی و سطح بالای نفوذ و لابی سیاسی، از عناصر مؤثر در شکل­گیری اتحاد علیه دولت تهدیدگر است.

اسرائیل همچنان با مصر و اردن روابط سطح بالای سیاسی و اقتصادی دارد و حاکمان قاهره و امان از طریق ارتباط با اسرائیل از چتر حمایتی همه جانبه امریکا استفاده می­کنند. این احساس تهدید باعث شد که ایران از طریق حضور و نفوذ گسترده در سطح سیاست داخلی عراق و کاربست ابزارهای مختلف در پی ایجاد توازن با آمریکا و کاهش نقش و نفوذ این کشور باشد. یکی از نظریاتی که می­تواند با حک و اصلاح تا حدودی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را در قبال عراق بعد از 2003 تبیین نماید، نظریه موازنه تهدید است. سؤال اصلی مقاله حاضر این است که جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود در قبال تحولات داخلی عراق پس از سقوط صدام، چه اهدافی را دنبال نموده است؟ دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ پرده از آسیب پذیری دموکراسی آمریکا در مقابل دشمنان خارجی برداشت. او از چندیپیش جانشین ژنرال جان کلی شده و هماکنون ریاست ستاد کارکنان کاخ سفید و ریاست دفتر دونالد ترامپ را برعهده دارد. مهمانپرست ادامه داد: «هر دولتی در آمریکا منافع خود را در نظر میگیرد و نگاه میکند به اینکه ما از چه موضعی صحبت میکنیم.

اسوشیتدپرس در جریان تحلیلی درباره او مینویسد که در غیاب فرماندهان نظامی کارکشته آمریکایی، مولوینی ازجمله کسانی است که دونالد ترامپ را به سمت جنگ با ایران هدایت میکند. این موضوع، اهمیت واقعی AUKUS را به عنوان گامی به سوی توازن قدرت در اقیانوس آرام نفی میکند. چین که بزرگترین نیروی دریایی و دومین اقتصاد بزرگ حال حاضر دنیا را دارد، بزرگترین مانع موجود برسر راه تعبیر رویاها و امیدواریهای بایدن برای “احیای نقش و نفوذ آمریکا در جهان” است. او حالا به رئیس اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران شناخته میشود و از افراد موثر در تعمیق تحریمها فشار حداکثری علیه ایران است. این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین گفت: متاسفانه ما اروپا را معادل با سه کشور تروئیکای انگلستان، آلمان و فرانسه میدانیم و از ظرفیتهای موجود اقتصادی در دیگر کشورها مثل ایتالیا و اسپانیا اغماض کردیم و آنها را نادیده گرفتیم. سابقه طول و درازی در امور اقتصادی و بانکی داشته و همکاری با گروههای اقتصادی معروفی چون «گلدمن ساکس» و «جورج سوروس» را هم در کارنامه خود دارد.

در ایران، نه به دنبال تغییرات ساختار سیاسی هستند و نه آن را امکانپذیر میدانند. مهم­ترین گزاره­های نظریه والت عبارتند از: 1.دولت­ها نه به قدرت بلکه به تهدید پاسخ می­دهند. ویلیام میدندورف سفیر سابق آمریکا در اتحادیه اروپا در تحلیلی برای بنیاد هریتیج نوشت: تهدید چین به سرعت در حال افزایش است. 3.پاسخ دولت­ها به تهدید یا به شکل موازنه (شکل­گیری اتحاد) و یا دنباله­روی از دولت تهدید کننده است. آمریکا همه مؤلفه­های تهدید از منظر والت را دارا بود. فعلاً قضاوت در این باب دشوار است که گفتههای او را تا چه حد جدی بگیریم. این شیوه خاص حکمرانی هم در صندوق بین المللی پول و گروه 20 به عنوان معرف نظم مالی بین المللی قابل مشاهده است و هم در تقویت جایگاه یوآن در عرصه مبادلات مالی جهانی. پس از جنگ جهانی دوم، در ابتدا تصور بر آن بود که نظریه دفاع مشروع جمعی، سازوکاری برای حمایت از کشورهای ضعیف خواهد بود. 8/4/91 ، اوباما رئیس جمهوری آمریکا از ادعاهای امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس حمایت کرد. در همین راستا رئیسجمهور ونزوئلا روز سهشنبه تاکید کرد «علاقهمند است درخواست آمریکا را برای از سرگیری مذاکرات با مخالفانش به عنوان گام اول برای برداشته شدن تحریمهای آمریکا که سالهاست بر این کشور عضو اوپک اعمال شده، بپذیرد».

دیدگاهتان را بنویسید