تأثیر خیزش چین بر نظم مالی بینالمللی(2022-2022)

پس از 3 ماه سرانجام با حمله نیروهای حماس به مراکز امنیتی وابسته به ریاست تشکیلات در نوار غزه و خلع سلاح افراد آن مسأله پایان یافت. 2/4/91 ، هیلاری کلینتون (ضمن تکرار ادعای نظامی بودن برنامهی هسته ای ایران) : دستیابی ایران به سلاح هسته ای یک رقابت تسلیحاتی منطقه ای را به وجود خواهد آورد که موجب بیثباتی در خاورمیانه خواهد شد. این در حالی است که روز پنجشنبه «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین از آمریکا درخواست کرد «کار کثیف» سرکوب شرکتهای متعلق به دیگر کشورها به بهانه محافظت از امنیت ملی را متوقف کند. «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جمع خبرنگاران اعلام کرد، وزرای خارجه صربستان، ایرلند، لهستان و مجارستان روز شنبه به کن سفر و با «وانگ یی» وزیر خارجه چین دیدار میکنند. سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان بیان کرد: سعودیها کشورهایی را که بخواهند از سیاستهایش تبعیت نکنند تحت فشارهای امنیتی قرار میدهد.

25/6/91 ، اوباما در جمع بیش از 1200 خاخام یهودی آمریکایی: من برای ایران خط قرمز تعیین نخواهم کرد و حتی خود نتانیاهو هم این کار را نمی کند، زیرا هیچ رهبری در جهان دست های خودش را نمی بندد. ایالت متحده آمریکا به عنوان رأس سلسله مراتب قدرت در جهان پس از جنگ سرد، به مراتب بیشتر از دیگر قدرت های بزرگ از منابع قدرت، در دو چهره، سخت و نرم آن، برخوردار است. در اثر رقابت های جنگ سرد به ویژه پس از سالهای 1954، در زمان صدرات محمد داود خان سیل کمک های نظامی شوروی به افغانستان سرازیر شد و قراردادهای همه جانبه هم با شوروی به امضا رسید. بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همان چشم های ما هستند که هرگونه پیشرفتی در برنامه هسته ای ایران را رصد می کنند. چهار فروند از این زیردریایی های جدید در حال حاضر عملیاتی هستند و به موشک جدید و برد بلند JL-۲ با برد ۵،۲۸۱ مایل مجهز می شوند.

[ باور دارد و پیروزی و بهروزی کشورهای اسلامی را در بازگشت به آن ارزش ها می داند و از الگویی شرقی یا غربی پیروی نمی کند. بیشتر گزارش ها، دلایل قاطعی برای کاهش چشمگیر نیروهای آمریکا در پنج سال آینده ارائه می دهند و این استدلال را مطرح می کنند که آمریکا باید با “نیروی کمتر،کار بیشتر”ی انجام دهد. 23/4/91 ، هیلاری کلینتون از کشورهای جنوب شرق آسیا خواست به حفظ فشار علیه ایران و حل دیپلماتیک مساله هسته ای ایران کمک کنند. 5/2/91 ، وزیر امور خارجه آمریکا از پکن خواست به رفع تنشها در رابطه با ایران، کرهشمالی و دیگر مسایل جهانی کمک کند. 3. ایالاتمتحده میتواند بهصورت چندجانبه با شرکای منطقهای و جهانیاش و در مواقعی حتی با رقبای جهانی برای رسیدگی به چالشهای مشترک کار کند. سخنگوی وزارت خارجه چین در اظهارات قبلی خود از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست کرد «فوراً دست از مداخله در امور داخلی چین برداشته و رویکرد تقابلجویانه خود را متوقف کنند». در کنار این محاصرۀ چین توسط پایگاههای نظامی امریکا، عملیات نظامی ایالات متحده، در منطقۀ انحصاری و اقتصادی چین مسالهای است که میتواند بزرگترین تهدید هر روزه را در بارۀ مواجهۀ نظامی میان ایالات متحده و چین شکل بدهد.

اما عربستان در کنار امنیت اقتصادی، نیاز به امنیت نظامی نیز دارد. مقامهای دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کردهاند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زدهاند. همزمان با شدت گرفتن تنشهای اخیر در روابط میان چین و اتحادیه اروپا، مقامهای چین از سفر یک هیأت اروپایی به پکن خبر دادند. سفر این هیأت اروپایی به پکن با دعوت چین و به منظور تلاش برای نجات توافق اقتصادی دو طرف انجام میگیرد. طی ماههای آتی دست به تلاش تازهای برای حل دیپلماتیک مناقشه هستهای ایران خواهم زد. تردیدی نیست که بخش بزرگی از ناکامیهای منطقهای آمریکا بر اثر بازیگری هوشمندانه و شجاعانه جمهوری اسلامی ایران و زحمات شهیدسلیمانی بوده است. 8/4/91 ، اوباما رئیس جمهوری آمریکا از ادعاهای امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس حمایت کرد. ما درباره نیات آنها نگرانیهای بسیاری داریم اما براساس رفتارشان درباره آنها قضاوت خواهیم کرد و تشخیص خواهیم داد که آیا این اقدامات برای بر آوردن تعهداتشان کافی است یا خیر.

5 درباره برنامه هسته ای تهران از شدت تحریمها علیه ایران نخواهد کاست. آیزنهاور، رئیسجمهوری جدید امریکا، گفته بود: «اختلاف نفت ایران و انگلیس، زمینه مساعد را برای اجرای طرحهای شوروی در ایران بهوجود میآورد. 20/6/91 ، وزیر امور خارجه آمریکا بهترین راه برای حل مسئله هسته ای ایران را مذاکره خواند و تعیین ضرب الاجل در این زمینه را تکذیب کرد. فرید زکریا استاد آمریکایی روابط بین الملل، سیاست خارجی آمریکای ترامپ را «پالئو- محافظه کاری» در ترجمان یک فلسفه سیاسی مبتنی بر ملی گرایی، دولت محدود، سنت گرایی آمریکایی، محدودیت بر مهاجرت و منطقهگرایی میداند. با روی کار آمدن دولت نهم جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمود احمدینژاد و اولویت قرار دادن برنامه هستهای ایران در صدر برنامههای سیاست خارجی ایران، روابط ایران و آمریکا تحت تأثیر این مسئله بود. 25/8/91 ، رئیس جمهور آمریکا در نخستین نشست مطبوعاتی بعد از انتخاب مجدد به ریاست جمهوری: باید راهی پیدا شود تا ایران هم بتواند از فناوری هسته ای استفاده کند. واشنگتن میگوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریمها علیه ایران را رفع کند. این اقدامات نشان می­دهد که چین در مرحله چرخه­ی جابجایی قدرت هژمونیک، نظم مالی بین­المللی را بهعنوان عرصه ا­ی عمده در به چالش کشیدن موقعیت هژمونیک ایالات متحده برگزیده است، امری که مورد تأیید شاخص­های قدرت در نظریه والرشتاین است.

دیدگاهتان را بنویسید