خروج آمریکا از خاورمیانه تغییر روش است نه راهبرد

ج- اعراب: روابط اعراب و آمریکا در دوران ترامپ از پیچیدگی خاصی برخوردار بود از یک سو آمریکا در لفظ از اعراب حمایت می­­­­کرد و از طرف دیگر در عمل معتقد بود که اعراب می­بایست پول این حمایت­ها را بپردازند. شکست هیمنه نظامی ارتش اسرائیل، ارتشی که تا پیش از این تحولات از موضعی قدرتمندانه به خود و از موضعی تحقیرآمیز به اعراب می­نگریست مهمترین دستاورد حزب­ا.. در حال حاضر اسرائیل و کشورهای منطقه خلیج دچار نگرانی جدی شده و در تلاش دادن پاسخ متفاوتی به تحولات موجود هستند. تحولات عرصه فلسطینی نیز از بهترین فرصت­های فراروی کابینه اولمرت جهت اغماض از پیامدهای جنگ 33 روزه بر افکار عمومی اسرائیل بود. حتی چیانگ چینگ کو-پایهگذار اصلاحات سیاسی تایوان و فرزند چیانگ کایشک-خود سالهای زیادی را برای آموزش و تحصیل در اتحاد جماهیر شوروی گذرانده بود. افغانستان که در عمل نمود کمرنگی در سیاست خارجی آمریکا داشت، با حمله شوروی مورد توجه وزارت دفاع و خارجه آمریکا قرار گرفت.

آسیاییها طی 30 سال، کار دو قرنه غربیها در صنعتی شدن را انجام دادند و بدون هیاهو و به صورت تدریجی، با انسجام سیاسی و انضباط کاری، نه تنها اروپا و امریکا بلکه آفریقا که در سال 2050 جمعیت آن دو برابر و حدود دو میلیارد نفر خواهد شد را به کالاها، خدمات و بانکداری خود وابسته کردند در حدی که جوزف بورل رییس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیراً در وبیناری اذعان داشت: ما کلیتِ قدمهای آهسته و بیسروصدای چینیها را متوجه نشدیم و سادهانگارانه برخورد کردیم. در حالی که شرکتهای غربی به فکر راضی کردن سهامداران خود در 3 ماهه آخر سال هستند، چینیها برای 20 سال آینده برنامهریزی میکنند. یکبار در چارچوب داوس، یک وزیر خارجه امریکا از این نویسنده پرسید: مهمترین ضعف سیاستِ خارجی امریکا را چه میدانید؟ کریس امری در کتاب «روابط خارجی ایالات متحده و انقلاب ایران» (۲۰۱۳) مینویسد که در اواسط سال ۱۹۷۹ دولت کارتر طرح مشترک سیآیای و وزارت امور خارجه برای تقسیم اطلاعات جاسوسی با ایران را تصویب کرد.

کتاب شامل هفت بخش و ۲۷۷ صفحه است و کتابنگاری یا بیبلیوگرافی مفصل و جامعی دارد. او در ادامه این اظهارات، گفته بود: این به معنای آن است که باید از یک سو وابستگی امنیتی به دیگران را کم کنیم و از سوی دیگر بر تواناییهای خود نظیر تجارت با چین، تمرکز بیشتری کنیم. درباره این نظریه، نظریهپردازان دیگر چه دیدگاهی دارند؟ باید دید چه آینده ای در انتظار این نقطه مرکزی بحران در کشمکش های چندساله «سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی» بین آمریکا و چین خواهد بود. به همین دلیل هم بود که بروکسل به درخواست «جیک سالیوان»، که در آن مقطع هنوز نامزد پست مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود، مبنی بر تعلیق موقت مذاکرات، اهمیتی نداد. کارشناسان امنیت ملی می گویند ارتش چین «بسیار راغب» خواهد بود که به جت برسد. ما باید کمبود بودجه ارتش را متوقف کنیم ، خصوصاً در زمینه های کلیدی تحقیقی، مانند جنگ غیر متعارف، فضا، جنگ سایبری و هوش مصنوعی. آمریکا و چین در جنگ کره علیه یکدیگر مبارزه کردند زمانی که نیروهای آمریکایی تا رودخانه “یالو” در مرز چین پیشروی کردند و ما می دانیم که چگونه اتفاق افتاد.

بااینحال، قبل از بحران کرونا ویروس نیز، نظم بینالمللی لیبرال که توسط آمریکا ساخته و رهبری میشد، در حال از دست دادن ویژگیهای لیبرال و نظم آمریکایی خود بود. موشک متحرک DF-۲۱D چین قادر است عرشه های یک ابرخودروی آمریکایی را در فاصله ۱۰۰۰ مایل از بین ببرد. درست به همین دلیل است که کمتر از یک ماه بعد از ورود بایدن به کاخ سفید، شاهد طوفانی شدن فضای حاکم بر روابط سیاسی آمریکا-چین هستیم. وقتی که او کمتر از دو سال پیش، از «مرگ مغزی ناتو» سخن گفت؛ دولت ترامپ با آنکه خود متهم به تضعیف پیمان آتلانتیک شمالی بود؛ واکنشی منفی نشان داد. کریستف کلمب در سفر خود به غرب مترجمان و ملوانان عرب به همراه داشت. ایالات متحده باید روشن کند که اگر چین به زور علیه تایوان استفاده کند، عواقب سختی در پی خواهد داشت. با این حال باز هم باید به نکته اساسی رجوع کرد و به تفاوت میان نظامهای سیاسی مختلف توجه داشت. راهبرد چرخش به شرق هم از توجیهاتی است که آمریکا برای خروج از منطقه استفاده میکند.

دیدگاهتان را بنویسید