در عراق هم همین اتفاق افتاده است

با همین دیدگاه آنتونی بلینکن، دوست قدیمی و کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه خود «راب مالی» را به عنوان نماینده ویژه ایالاتمتحده در امور ایران به کار گرفت تا سیاستهای مورد نظر واشنگتن را پیش ببرد. هرچند آمریکا روابط دیپلماتیک خود با تایوان را از 1979 قطع کرد تا چین را به عنوان تنها نماینده رسمی چین بشناسد. در حال حاضر بین آمریکا با روسیه و چین گلوله ای شلیک نشده است. یافته ها نشان می دهد که مهمترین عنصر تاثیرگذار در سیاست های مسکو و پکن در برخورد با این بحران، روابطاستراتژیک روسیه و چین با ایالات متحده است. بررسی نظریات این سه اندیشمند می تواند ما را در فهم سیاست خارجی آمریکا در قبال خاورمیانه به صورت کلان و سیاست خارجی آمریکا در افغانستان به صورت خاص کمک نمایند. انگیزه دیگری که برای تغییر دیدگاه آمریکا نسبت به خاورمیانه بویژه خلیجفارس بیان میشود قدرت رو به رشد چین در عرصههای جهانی و احساس کمبود قدرت ایالاتمتحده و عقبماندگی واشنگتن از پکن در بسیاری از حوزههای اقتصادی و سیاسی است. یکی از آخرین این اظهارنظرها مربوط به فرانسیس فوکویاماست که ژانویه امسال گفته بود «دوران شکوفایی هژمونی آمریکا حتی ۲۰ سال هم طول نکشید.

نکته تامل برانگیز در مورد ارسال این واکسن ها مربوط به اظهارات متفاوت و حتی متناقض مقامات آمریکایی در گذر زمان است. مقامات آمریکایی این هفته اعلام کردند که این واکسن ها با اهداف سیاسی و اقتصادی به تایوان ارسال نمی شود و صرفا برای نجات جان انسان ها اعطا می شود. آمریکا به طور رسمی یک کشور سکولار است. منطقه پاسیفیک به دلیل اینکه یک آبراه بین المللی مهم به شمار می رود از اهمیت زیادی برای آمریکا و چین برخوردار است. بنابراین موفقیت سیاست خارجی بایدن تا حد زیادی به نحوه برخورد او با چالش چین بستگی خواهد داشت. به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، لیندال جین ساکس، سفیر استرالیا در تهران با وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتوگو کرد. با این حال، ماهیت و کمیت خدمات دفاعی مورد نظر آمریکا برای ارائه به تایوان، مشخصاً به تصمیم رئیس جمهور و کنگره بازمیگردد. این درحالی است که برنت کریستنسن، سفیر آمریکا در تایپه در اوایل خردادماه با اشاره به پایین بودن تعداد مبتلایان به کرونا در این جزیره گفته بود: ما به توانایی مقامات بهداشتی تایوان برای کنترل کرونا کاملا اطمینان داریم.

پس از به رسمیت شناختن نسلکشی ارمنستان در 25 آوریل، ترکیه سفیر آمریکا در آنکارا را احضار کرد. در دورهای که من بین سالهای ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹ به عنوان سفیر سنگاپور در سازمان ملل خدمت میکردم، با سفیران برجسته آمریکایی مانند «ورنون والترز» و «جین جی. سال 1974 میلادی، در بحبوحه جنگ سرد، سازمان سی آی ای مخفیانه با یک چنگک مکانیکی غول پیکر، زیردریایی روسیه را در سواحل هاوایی از کف دریا بیرون آورد. چین سازمان همکاریهای شانگهای را تشویق کردهاست تا در حل مسایل امنیتی غیر متعارف افغانستان مانند مبارزه علیه تروریسم و مواد مخدر نقش برجستهیی را ایفا کند(ویشنیک،۱۳۹۶ :۶۱) چین در دخیل شدن افغانستان در سازمان شانگهای نقش فعالی داشت. در کنار این، تعاملات امنیتی و استخباراتی چین با افغانستان به شکل غیر رسمی نیز وجود دارد که منابع امنیتی به شکل رسمی افغانستان به نویسنده چیزی نگفته اند؛ اما به شکل غیر رسمی چنین تعاملاتی را تایید کردهاند. و اسرائیل عربستان تلاش­هایی را برای احیای طرح پیشنهادی خود آغاز نموده است، که برخلاف موضع کاملا مخالف دولت شارون، دولت کنونی موضع مثبتی به آن دارد. حضور ناوهای آمریکایی در این تنکه یکی از موضوعاتی است که پکن همواره به آن اعتراض داشته و آن را عاملی منفی بر صلح و ثبات منطقه دانسته است.

با اینحال آمریکا تردد کشتی های خود از این تنگه را بیانگر تعهد این کشور به منطقه ازاد ایندوپاسیفیک دانسته و بر ادامه حضور خود در این منطقه تاکید کرده است. از این رو، دولت آمریکا گاهی به پشتوانه داشتن قویترین ارتش دنیا و با تکیه بر ابزارهای فشار و نظامی گری به این اهداف نائل آمده است. چین که بزرگترین نیروی دریایی و دومین اقتصاد بزرگ حال حاضر دنیا را دارد، بزرگترین مانع موجود برسر راه تعبیر رویاها و امیدواریهای بایدن برای “احیای نقش و نفوذ آمریکا در جهان” است. در کنار این محاصرۀ چین توسط پایگاههای نظامی امریکا، عملیات نظامی ایالات متحده، در منطقۀ انحصاری و اقتصادی چین مسالهای است که میتواند بزرگترین تهدید هر روزه را در بارۀ مواجهۀ نظامی میان ایالات متحده و چین شکل بدهد. در دوره نزدیک میتواند برای مدتی به درگیری و جنگهای نیابتی وقفه داده شود. دو کشور از یک سو در هماهنگی بانگرانی های غرب از قدرت هسته ای ایران و از سوی دیگر با معرفی خود به عنوان حامی ایران به اتخاذ مواضعی مبهمدست زده اند. دستیابی به این قدرت نیز نتیجه مطلوب دکترین دفاعیامنیتی ایران است که توانست امنیت جمهوری اسلامی ایران را تأمین و به تبع آن بهسمت ایجاد یک شرایط منطقهای مطلوب حرکت کند.

دیدگاهتان را بنویسید