راز شکستهای آمریکا در خاورمیانه

Hameiri, S., & Jones, L. (2016). Rising powers and state transformation: The case of China. Hameiri, S., & Jones, L. (2018). China challenges global governance? Ikenberry, G. J. (2018). Why the Liberal World Order Will Survive. Ikenberry, G. J., & Lim, D. J. (2017). China’s Emerging Institutional Statecraft: The Asian Infrastructure Investment Bank and the Prospects for Counter-Hegemony (Washington, DC: Brookings Institute). Ren, X. (2017). The G20: Emerging Chinese leadership in global governance? Xi, J. (2017). “Jointly shoulder responsibility of our times” promote global growth’. Jegarajah, s. (2017). China has grand ambitions to dethrone the dollar, It may make a powerful move this year. افزایش دو برابری تبادلات تجاری دو کشور، امضاء توافقنامههای مهم در حوزههای اقتصادی، انرژی، نظامی، فضا و غیره از جمله شاخص های مهم گسترش همکاریهای چین و روسیه میباشد. همکاری در بخش فضا مانند تاسیس ایستگاه فضائی در کره ماه، همکاری در قطب شمال از جمله حوزههای دیگر همکاری دو کشور است. در بخش اقتصادی همکاریهای تجاری دو کشور به استثنای مقاطعی کوتاه، همواره روندی افزایشی داشته؛ بگونه ای که حجم مبادلات تجاری آنها از 10 میلیارد دلار سال 2001 به 104 میلیارد دلار در سال 2020 رسیده است. ] ، معاون مدیرعامل آژانس صادرات تسلیحات دولتی روسیه،” Rosoboronexport ” همکاری نظامی-فنی بین روسیه و چین، سالانه چندین میلیارد دلار است؛ و دو کشور در حال توسعه همکاریهای نظامی – فنی در زمینههای جدید مانند فناوریهای پیشرفته هستند.

بین سال های 2001 و 2009 ، ارزش همکاری نظامی روسیه با چین بالغ بر 16 میلیارد دلار بوده است. همچنین مواضع سیاسی دو کشور در بسیاری از موضوعات مهم سیاسی بین المللی و منطقه ای در سال های اخیر هم راستا و یا نزدیک به هم بوده و مسکو و پکن در مخالفت با نظم لیبرال آمریکائی و نظام تک قطبی مواضع یکسانی را اتخاذ نموده اند. بر اساس برنامه ریزی و هدف گذاری پکن و مسکو، انتظار می­رود گسترش سطح همکاریهای دو کشور به جهت کمی و کیفی تداوم یافته و به درجات بالاتر ارتقاء یابد. اکنون سوال این است که گسترش روابط چین و روسیه تا چه میزان متاثر از نیازهای ژئوپلیتیک دو کشور بوده و تاثیر آن بر نظام بین الملل چه خواهد بود؟ در بخش نظامی، دو کشور همچنین تمرینهای نظامی مشترکی از دریای جنوبی چین تا دریای سیاه و مدیترانه انجام داده اند که به جهت گستردگی حوزه آن قابل توجه است. » اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون تغییری در واردات کالا از چین نداشته ایم، زیرا باید نفت بفروشیم و طبق تفاهمات انجام شده با دولت چین، باید 70 درصد از ارزش نفت صادراتی را کالا وارد کنیم. شریور تاکید می ورزد:» ما اکنون در افغانستان هستیم تا از امریکایی ها مواظبت کنیم.» همچنین وی افزود:» ما در جستجوی این هستیم تا به طالبان را بفهمانیم که آنها نمی توانند از طریق خشونت به اهداف شان دست یابند.» در جریان ماه زمستان نیروهای امریکایی، ناتو و افغان اهداف مختلفی را مورد حمله قرار دادند که شامل رکورد رها کردن دقیق 24 بمب می شود که آنها را در ولایت بدخشان در جریان تنها چهار روز استفاده کردند. اما سناتورها از هردو جناح به شکل عمیقی در این مورد شاکی بودند. سناتور راند پول یکی از منتقدین همیشگی جنگ گفت:» پس از شانزده سال، هزاران نفر جان باختند و احتمالا یک تریلیون دالر به مصرف رسیده است، لاکن چنین به نظر می رسد که افغانها هنوزهم آماده دفاع از خویش نمی باشند.» وی همچنین افزود:» مردم می گویند اگر ما افغانستان را رها کنیم، طالبان این کشور را فردا تصرف خواهند کرد. چه وقت کافی خواهد بود؟

چین همواره شبه جزیره تایوان را بخشی از خاک خود میداند، ولی تایوان همواره از استقلال خود دفاع میکند. کسی که بر قلب زمین حاکم شود فرمانروای جزیره جهانی خواهد بود. قنبر لو، عبدالله (1395)، آثار دوگانه گشایش اقتصادی بر سیاست خارجی چین، جستارهای سیاسی معاصرشماره هفتم، تابستان. ایلینگ: اگر نگاه سیاست خارجی اوباما مشخصۀ خاصی داشته باشد، آن تکیه بر نیروهای ویژه و پهپادها جهت پیگیری مبارزه با ترور است. به همین دلیل، قدرت گیری چند جانبه گرایی در استراتژی کلان آمریکا در دوران اوباما، بیش از آنکه متوجه ابعاد دیگری همچون اقتصاد باشد، در راستای بازسازی مشروعیت قدرت آمریکا، در نظام بین الملل در دستور کار قرار گرفته است. از آنجایی که کیسینجر در محیطی از تعدیل نیرو فعالیت می کرد، عمیقاً از خطرات پیشروی بیش از حد آگاه بود. این نیروها ناوگانی متشکل بیش از ۲۰۰۰ “فانتوم دریایی” است که به صورت قایق های ماهیگیری مبدل شده اند اما به موشک اندازهای ۱۶ لوله ای و اسلحه های ضد هوایی مجهز شده اند. رهبر این گروه، سودانی است و معتقد است پیامبر اسلام و همه ائمه علیهمالسلام سیاهپوست بودهاند و اعراب نژادپرست، ابوبکر را که سرخپوست بود، به دلیل رنگ پوستش، بر حضرت علی(ع) ترجیح دادند. • چین برای جلوگیری از احساس مشتریانش مبنی بر اینکه فروش تسلیحات به آنها متضمن تعهدات دفاعی است، به طور فزایندهای در فشار خواهد بود.

در حال حاضر بین آمریکا با روسیه و چین گلوله ای شلیک نشده است. در سال های اخیر ، مسکو سلاح های پیشرفته ای شامل هواپیمای جنگنده Su-35 ، هلی کوپتر و موتور هواپیما به پکن فروخته است. اما سوال مهم بعدی این است: این تصمیم به نفع چه کسانی و چه جریانهایی است؟ کتاب قبلی من رابطه بین «اطلاعات» و سیاست را در ایجاد سیاست خارجی بررسی کرد و به این نتیجه رسید که با مهم ترین تصمیمات سیاست خارجی ایالات متحده، عواملی غیر از «اطلاعات» بیشترین تأثیر را داشتهاند. این سند را میتوان نتیجه میانی پویایی سیاست خارجی روسیه نسبت به جامعه کشورهای مشترک المنافع تعبیر کرد. کابینه به عنوان مجموعه ای از مشاوران به رئیس جمهور خدمت می کند. این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: بسیاری از تحلیل گرها با بررسی نتایج انتخابات میاندوره ای اعلام کردند که اوباما در این انتخابات باخت. خوشچشم تاکید کرد: این مسائل، آسیبهایی است که در طول بیست سال اخیر به ویژه در ۸ سال گذشته، کشور دچار آن شده است.

دو کشور طی دو دهه اخیر در بالاترین سطوح بصورت منظم رایزنی نموده و سطح بالائی از تفاهم در خصوص مسائل سیاسی دو جانبه و بین المللی را به نمایش گذاشته اند. در قرن بیستم میلادی هم، افغانستان مرز دو قدرت بزرگ جهانی بود. ] در سال 2001 یکی از نقاط عطف روابط دو کشور در شروع قرن جدید بود. در واقع در سال ۱۹۸۶ واشنگتن بیشتر به دنبال ثبات منطقهای بود تا اغراق در تهدید روسیه، چرا که بیثباتی را بهترین بستر برای نفوذ روسها میپنداشت. پس از عقب نشینی بریتانیا در سال 1968 از شرق سوئز، بحث جایگزینی ایالات متحده به عنوان تأمین کننده امنیت خلیج فارس مطرح گردید. برنامهای شبیه به هائیتی و فلیپین را برای عراق در سر داشتند. جواد منصوری: چون عراق صدام پایگاه ملی و منطقهای نداشت. طی آن سال، از ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۰، تصور غالب چنین بود که کارتر یک رئیسجمهور ضعیف است و ازینرو به نمایش قدرت و اراده نیاز بود. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که آمریکا به نیاز درونی خود جواب مثبت بدهد و با برقراری ارتباط با ایران به مشکلات و مسائل پیچیده حاصل از این فاصله گرفتن پایان دهد. اما آنچه او در انجامش ناکام ماند، ارائۀ بدیلی بود برای امری که به نظرم خود اوباما آن را یک اقدام نظامی بیثمر در خاورمیانه میدانست.

دیدگاهتان را بنویسید