زوال قدرت نرم ایالات متحده امریکا

در یک سو “قدرت فرماندهی” قرار دارد که هدفش تغییر در آن چیزی است که دیگران انجام می دهند. وی ادامه داد: اقدامات ضد انسانی و تروریستی و سبوعانه ای که نسبت به ملت ایران حتی در دوران کرونا انجام داد و هر روز به تحریم خود و فشار خود افزود. همچنین، تشدید فشار دیپلماتیک بر ایران ممکن است مؤثر باشد زیرا رهبران ایران نسبت به این تصور که تهران در سطح بینالمللی منزوی است، حساس هستند. با این وجود، یک توافق مورد مذاکره باید هدف ترجیحی سیاست ایالات متحده باقی بماند، زیرا یک توافق قوی می تواند بی ثباتی و احتمال اشتباه محاسباتی را که سیاست متکی بر مهار و بازدارندگی مستلزم آن است، کاهش دهد. ]، این گزینه را به عنوان آخرین راه حل باز بگذارد. و به نظر می رسید که عبور از توافق توسط تهران، برای باز گذاشتن فضایی برای بازگشت به توافق هسته ای طراحی شده است. نخست، دولت او بازگشت به “تطابق متقابل” با توافق هسته ای 2015 را پیشنهاد خواهد کرد، توافقی که ایالات متحده در سال 2018 آن را ترک کرد و ایران متعاقباً از آن عبور کرد. ایران دوازده سال بعد در شانگهای کنسولگری دائمی برپا کرد. 9/11/80 ، جورج بوش در نطق سالانه خود ایران را در کنار عراق و کره شمالی به عنوان محور شرارت خطاب کرد.

خرید نفت چین از ایران در مارس 2021 به نزدیک به یک میلیون بشکه در روز رسید که بیشتر از هر دوره طی دو سال گذشته بود و صادرات جهانی پتروشیمی ایران نیز افزایش یافت. پافشاری ایران در مذاکرات برای احیای برجام که در وین انجام شد، نشان میدهد که محاسباتی که در سال 2015 انجام داد – مبنی بر اینکه توافق هستهای بر ادامه فشار اقتصادی ترجیح داده شد – تغییر کرده است. اتخاذ چنین تصمیمی در صورتی که ایالات متحده در هماهنگی با شرکای خود عمل کند، آسان تر خواهد بود و فشار کلی بر ایران تشدید خواهد شد. طراحی طرح B برای ایران نباید به معنای کنار گذاشتن دیپلماسی باشد، بدتر کردن گزینه های ایران تنها در صورتی موفق خواهد شد که یک پیشنهاد دیپلماتیک معتبر نیز ارائه شود. هویی-لین لی، محقق دیگر چینی، در سال ۱۹۶۱ دو اثر جغرافیایی چینی به محققین غربی معرفی نمود به نامهای Ling-wai tai-ta نوشتهٔ Chou Ch’u fei به سال ۱۱۷۸ میلادی، و Chu-fan-chih نوشتهٔ Chao Ju-kua به سال ۱۲۲۵ میلادی. در اواخر سال 1355ش. دولت دموکرات کارتر بر سرکار آمد. از کارتر بدین سو، تمام رئیسجمهورها به شیوۀ خود این راهبرد را تقویت کردهاند.

متعاقب این حوادث برخی فرماندهان نظامی ارتش از جمله «اودی آدام» فرمانده جبهه شمالی نبرد با حزب­ا.. «آریل بیدارشو، اهود در کماست.» (ثابتی، 1386، 13) این جمله کوتاه بازتاب نوع نگاه جامعه اسرائیل بود که دولت اسرائیل را در دستیابی به اهداف اعلام شده­اش یعنی نابودی حزب ا.. بنا بر ادعای آنها، ایدئولوژی اسلامی یا اسلامگرایی و ظهور جنبشهای اسلامی مانعی جدی بر سر راه امنیت رژیم صهیونیستی و حفظ منافع اقتصادی و ژئوپلیتیکی آمریکا بود. برای تحقق این امر، دولت بایدن باید بر تعهد خود به اجرای تحریمهای دوران ترامپ علیه ایران و پر کردن شکافهای رژیم تحریمهایی که در سالهای اخیر پدیدار شده است، تأکید کند. فصل اول با عنوان «مفهوم لابیگری و سازوکارهای نفوذ لابیگران بر سیاست آمریکا»، نگاهی به ساختار سیاسی آمریکا، تأثیرپذیری دستگاههای اجرایی و قانونگذاری این کشور از گروههای لابیگر و دیدگاههای نسبت به لابیگری در سیاست آمریکامیکند. وبسایت اندیشکده انگلیسی راسی در یادداشتی نوشت: جو بایدن، رئیسجمهور منتخب، برای حلوفصل مسئله هستهای ایران، قبلاً اهداف کوتاهمدت خود را بیان کرده بود، اما باید مسیر اجرایی آن فوراً ارائه و همزمان ساختار دولت و کارکنان وی تعیین شود. به نوبه خود، تهران قبلاً با درخواست تغییرات عمده در برجام که مانع از خروج مجدد ایالات متحده می شود، بحث در مورد یک توافق کاملاً جدید را مطرح کرده است.

اگر هیچ چیز دیگری نباشد، به عنوان نشانی از حسن نیت دیپلماتیک عمل می کند و باعث می شود که شرکای ایالات متحده در اروپا و آسیا بار دیگر در هماهنگی با واشنگتن عمل کنند. فصل سوم به اتحاد آمریکا و اسرائیل پس از تأسیس دولت اخیر و عملکرد نهادین لابی اسرائیل در آمریکا به منظور پیوند زدن منافع واشنگتن و تل آویو میپردازد. و اگر جمهوریخواهان کاخ سفید را پس بگیرند، اجتنابناپذیر به نظر میرسد که یک برجام احیا شده یک بار دیگر ملغی شود. هنگامی که استراتژی امنیت ملی ایالات متحده امریکا برای قرن ۲۱ تدوین شد، اتفاق عجیب و غیرقابل پیشبینی به وقوع پیوست. در میان عوامل تأثیرگذار در تدوین و اجرای سیاست خارجی ایالات متحده، خواست و رفتار گروههای لابیگر نقش برجستهای دارد. البته بایدن پیش از این و در کارزارهای انتخاباتی اعلام کرده بود به توافق برجام بر می گردد اما سیاست خارجی احتمالی بایدن مبتنی بر نقش یابی راهبردی و بازسازی ائتلاف های راهبردی در قبال ایران خواهد بود. متقاعد کردن E3 برای خروج از توافق ایران کار آسانی نخواهد بود. کمپین تحریمهای «فشار حداکثری» رئیسجمهور دونالد ترامپ، علیرغم شکست در جلب حمایت شرکای ایالات متحده، اقتصاد ایران را تضعیف کرده بود.

ایالات متّحده آمریکا (به انگلیسی: The United States of America) (به صورت اختصاری USA یا آمریکا) کشوری در آمریکای شمالی و سومین کشور پرجمعیت و پهناور جهان است. گاردین در ادامه نوشت که ایران در تلاش برای تثبیت بیشتر توافق احیا شده، همچنین به دنبال تعهدات اتحادیه اروپا در مورد واکنش این اتحادیه در صورت خروج ایالات متحده از توافق برای بار دوم است. تنشهای مذهبی خارجی میتوانند به صورت مستقیم و غیرمستقیم اوضاع انگلستان را تحت تأثیر قرار دهد. فصل دوم که «تاریخچه و بسترهای شکلگیری و تحول لابی یهود» نام دارد مروری بر زمینههای شکلگیری لابی یهود پیش از تأسیس دولت اسرائیل و آغاز فعالیت یهودیان برای تأثیرگذاری بر سیاست خارجی واشنگتن دارد. با این حال تلاشهای رئیسجمهور بهدلیل تعارضات موجود در واشنگتن با مشکل مواجه میشود. اما اگر اینطور نباشد، اگر نشد، ما با هم به دنبال همه گزینههای لازم برای مقابله با این مشکل خواهیم بود».

دیدگاهتان را بنویسید