سیاست آمریکا در منطقه خزر

2/11/57 ، هایزر در تلگراف به سولیوان و سایروس ونس از واشنگتن درخواست کرد به وی اجازه داده شود به فرماندهان نظامی ایران ابلاغ کند که آمریکا دیگر حامی کودتای نظامی در ایران نیست. 10/10/56 کارتر در تهران: ایران به دلیل رهبری بزرگ شاه مبدل به جزیره ثبات در یکی از آشوبزدهرین نقاط جهان شده است. 25/9/57 ، کارتر از سفیر آمریکا درتهران خواست به دیدار شاه رفته و حمایت آمریکا از کوشش های وی برای اعاده ثبات و امنیت در ایران را به اطلاع وی برساند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: اعتقاد داریم دولت ایران میتواند اوضاع را کنترل کند و لذا در این احوال ما دخالتی نمینیم. 19/6/57 وزارت خارجه آمریکا: پر واضح است که بایستی نظم در ایران مستقر شود و نیروهای امنیتی ایران برای برخورد با شورشای ضد حکومت با احتیاط عمل کنند. اینها بر این باورند باید کاری کرد که ایران احساس کند آمریکا به دنبال سرنگونی نظام جمهوری اسلامی نیست و تجربه تلخ کودتای 28 مرداد بار دیگر تکرار نشود.

برخلاف دیدگاه مایک پمپئو، ایران در حال حاضر یک کشور عادی است و باید به این شکل درک شود». مهر58 ، سناتور جکسون: انقلاب ایران محکوم به شکست است و آن کشور در آستانه تجزیه به قطعات کوچک است. اما عربستان در کنار امنیت اقتصادی، نیاز به امنیت نظامی نیز دارد. سفیر چین در مصاحبه با «انپیآر» تصریح کرد که دولت جو بایدن به دنبال تضعیف سیاست «چین واحد» است و سعی دارد برای مهار چین با کارت تایوان بازی کند. یکجانبهگرایی و مبارزه با تروریسم و تضعیف کشورهای ضدغربی- ضد اسراییلی در سیاست خارجی خاورمیانهای آمریکا جایگاه ویژهای پیدا کرد. آنها اقتصاد چین را تضعیف نکردند و ممکن است در عوض به اقتصاد آمریکا آسیب برسانند. آیا در صورت ترک تهران توسط هایزر، ارتش قادر به کودتای نظامی می باشد یا نه؟ آیا در اینکه سپاه مدافع انقلاب اسلامی است و باید نسبت به توطئهها در بزنگاه هایی مانند انتخابات که دشمن تلاش میکند از ناحیه آن به کشور ضربه وارد کند، شکی است؟ وی درخصوص اظهارنظر امام خمینی (ره) مبنی بر عدم دخالت نظامیان در عرصه سیاست نیز ابراز داشت: بنده، امروز سپاهی هستم اما ممکن است فردا از سپاه استعفا بدهم و بعد از مدتی برای حضور در مناصب سیاسی از طریق فرایندهای قانونی کاندیدا بشوم. اگر افکارعمومی به بنده اقبال کردند و نماینده شورای شهر یا مجلس شدم، آیا این مسئله دخالت سپاه در سیاست است؟

تعداد تحریمهای آمریکا در دوران رئیس جمهور سابق این کشور بالغ بر ۳۸۰۰ مورد شد. این دیپلمات عالیرتبه و بازنشسته آمریکایی در ادامه می افزاید: «به طور کلی رژیمهای خودکامه قدرت را در رهبر متمرکز میکنند . این مرحله با تصویب و اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت ایران پایان یافت. 19/6/57 ، تماس تلفنی نیم ساعته کارتر با شاه کارتر: اقداماتی که دولت ایران برای آزادی سیاسی انجام داده بایستی ادامه یابد. 13/11/57 ، ژنرال دیوید جونز رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در تماس تلفنی با هایزر سوال می کند. 10/11/57 ، هایرز: تیمسار قره باغی درباره حادثه ی ستاد ژاندارمری گفت که من دستور داده بودم سربازان لوله های سلاح خود را پائین آورده و به سوی جمعیت شلیک کنند. 24/10/57 ، در پی درخواست های مکرر هایزر، ارتشبد قره باغی رئیس ستاد ارتش اعلام کرد: تمرد در ارتش سرکوب می شود. 29/11/57 ، آمریکا اعلام کرد حاضر است هواپیماهای اف 14 را از ایران خریداری کند.

25/11/57 ، درخواست خسارت آمریکا از ایران به دلیل نفوذ قراردادهای نظامی 27/11/57 ، دولت آمریکا رسما اعلام کرد خواهان حفظ روابط دیپلماتیک با رژیم جدید ایران است. آمریکا نیازهای نظامی ایران را تامین میکند. در ظاهر AUKUS این هدف را تهدید میکند. آیت الله سیدعلی خامنهای در زمان ریاست جمهوری، در یکی از معدود سفرهای خارجی خود و در سال 1368 به چین و کره شمالی رفت و با کیم ایل سونگ رهبر وقت این کشور دیدار کرد. ولی از عملکرد بیش از 10 سال اخیر آنها معلوم میشود که آنها قصد ندارند در زمینه تولید مواد انرژیزا عجله از خود نشان دهند. سردار شریف با بیان اینکه از نظر سپاه کمک به دولت، کمک به کارامدی نظام است، گفت: ما از کمک به دولت دریغی نکرده و نخواهیم کرد ولی میزان این کمک تابعی از تقاضای دولتها است. این گونه نکات و مواردی دیگر که در زیر آورده خواهد شد حاکی از ظهور یک مساله بنیادی در سیاست خارجی آمریکاست: آمریکای امروز، آمریکای ۱۹۵۱ نیست. در پاسخ میتوان چنین فرضیه ای را مطرح نمود که از جمله مناطقی که طی دو دهه گذشته بیش از دیگر حوزه های جغرافیایی، شاهد حضور و تأثیرگذاری آمریکا بوده، منطقه مهم و استراتژیک خاورمیانه است.

دیدگاهتان را بنویسید