مقاله رویکرد دولت اوباما به جهان اسلام

تصمیم کنونی بیانگر اجماعی بزرگ در سیاستخارجی واشنگتن و همچنین روندهای مهم در افکار عمومی این کشور است. برخلاف روندهای سیاست خارجی آمریکا در دوره ترامپ که جنگ سالاران در فرایند تصمیم سازی پیش قراول آن بوده اند، در دورۀ جو بایدن پیشران عملیات تصمیم سازی برعهده نهاد سیاست خارجی آمریکا قرار خواهد گرفت. دوره دوم سیاست آمریکا درباره ایران که از جنگ تحمیلی شروع شده و تا قطعنامه سازمان ملل و درخواست آتشبس ادامه پیدا میکند، متشکل از سیاست تضعیف نظام و براندازی آن از طریق جنگهای خارجی و منطقهای است. مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در سالهای 1978 و 1979 میلادی، پروفسور مولانا در دانشکده خدمات بینالملل دانشگاه آمریکن در واشنگتن، سمیناری با عنوان «ایران و سیاستهای جهانی» در سطح کارشناسی ارشد و دکترا برگزار کرد در این سمینار وی درباره جوانب مختلف انقلاب اسلامی ایران، سقوط رژیم پهلوی سیاستهای جهانی از جمله سیاست خارجی آمریکا سخنرانی نمود. با تشدید و بحرانی شدن روابط بین ایران و آمریکا و شکست سیاستهای واشنگتن، تعداد قابل توجهی از دستاندرکاران و کارشناسان آمریکایی مانند هنری پرشت متصدی امور ایران در وزارت امور خارجه در زمان انقلاب و پروفسور ریچارد کاتم از ایرانشناسان آمریکایی که مدتی نیز در دهه 1950 در سفارت آمریکا در تهران خدمت میکرد، در این سمینار شرکت کردند. ژوزف سیسکو قائم مقام وزارت امور خارجه آمریکا که در زمان ریاست جمهوری نیکسون که به ریاست دانشگاه آمریکن منصوب شده بود با ایشان (پروفسور مولانا) مشاجرات داغی داشت. در حالیکه وی طی مقالات خود در نیویورک تایمز از رژیم پهلوی دفاع کرده و به پشتیبانی از سیاست خارجی آمریکا برخاسته بود، پروفسور مولانا در میامی هرالد، سقوط رژیم شاه و پیروزی انقلاب اسلامی را پیشبینی کرده واز خطاها و تخلفهای واشنگتن صحبت میکرد. از جمله نشستهای عمومی که درآن زمان در دانشگاه آمریکن تشکیل شد مناظره او و وارن کریستوفر از وزارت خارجه درباره سیاستها و ایدههای آمریکا درباره ایران بود. کریستوفر رییس هیأت مذاکره درباره گروگانهای آمریکایی در ایران بود که سالهای بعد، در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون، به سمت وزیر خارجه آمریکا منصوب گردید. آمریکاییها در دوره اول انقلاب از احتمال دخالت قوای شوروی و اشغال شمال ایران و حتی تهران بیمناک بودند. اگر چه بر خلاف اشغال افغانستان بدست ارتش سرخ آثار تضعیف نظام شوروی بسیار محسوس بود. حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی افسران و استراتژیستهای نظامی آمریکا نقشه تخلیه مردم تهران را میکشیدند زیرا عقیده داشتند که هرگونه دخالت شوروی با ورود ارتش آمریکا به ایران همراه بوده و با برخورد شدید واشنگتن روبرو خواهد شد. یکی از سوالهای افسران این بود که چه کسانی در ایران اقتدار صدور فرمان تخلیه شهرها را دارند؟

ایرانیان با دست یازیدن به قرآن و با اعتقاد به حقانیت جنبش ملی برای رهایی، در صفوف میلیونی خود در سرپیچی آشکار از نیروهای نظامی مسلح و تحت آموزش آمریکایی ایران در شهرها و شهرستانها به راهپیمایی پرداختند. نخست اینکه جنگ تحمیلی نیروهای انقلاب را به مدت طولانی سرگرم و گرفتار کرده و پایه اقتصادی، مالی و نظامی جمهوری اسلامی ایران را در منطقه ضعیف خواهد کرد. پایان جنگ جهانی دوم ضرورت خروج نیروهای متفقین از ایران را مطرح کرد. آلبرایت دراین نطق از اظهارات وزیر خارجه سابق آمریکا سایروس ونس استفاده کرده و درخواست ژانویه 1998 او را برای تجدید روابط ایران و آمریکا تکرار میکند. یک تحلیلگر سیاست خارجی گفت: روسها بازیهای بزرگی را دنبال میکنند و کشورهای مختلف به عنوان ابزارهای این بازیهای روسیه هستند و در زمان خودش مورد استفاده قرار میگیرند. در حالیکه ایالات متحده مدتها است رهبری تجارت آزاد جهانی را برعهده دارد، افزایش نابرابریها منجر به بالاگرفتن انتقادات از رویکرد ترامپ به این مساله شده است.

این هدف از سه جهت برای چین قابل اهمیت خاص میباشد؛ نخست، بدون هزینههای هنگفت مالی و درگیری نظامی، چین را از خطر ورود احتمالی هراسافگنان از خاک افغانستان نجات میدهد. لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. وی همچنین نسبت به استفاده روسیه از موسسات مالی غربی برای پولشویی هشدار داده است؛ پولی که به گفته وی برای نفوذ بر سیاستمداران استفاده میشود. ازاین رو، بیش از آنکه در دوره ریاست جمهوری اوباما شاهد تغییر در رویکرد نسبت به جهان اسلام باشیم، با استمرار و تداوم سیاست های گذشته روبه رو هستیم. آمریکا در اجرای استراتژیهای جهانی خود با سه نگرانی بزرگ مواجه است که کم و بیش در سیاستهای داخلی و خارجی این کشور در دهه اخیر به چشم میخورد. تحلیلگران میگویند با توجه به اینکه پاندمی هنوز به پایان نرسیده است، بایدن ترجیح میدهد در سیاست خارجی به رقابت با چین و روسیه بپردازد که مورد اخیر موجبات نگرانی کشورهای شرق اروپا را رقم زده است.

کلینتون در آخرین سال زمامداری خود تحریم اقتصادی و تجاری را تهدید کرد و برخلاف اظهارات خود و وزیر امور خارجهاش که خواستار شروع مذاکره با ایران بودند، به سیاست منزوی کردن و فشار ادامه داد. با این وجود دولت جورج اچ دبلیو بوش به یافتن راهی برای برقراری روابط دیپلماتیک با ایران ادامه داد. در واقع کارتر با اتخاذ فرمول برژنیسکی مبنی بر اینکه خاورمیانه و آسیای جنوبی مستعد ماجراجویی ­های شوروی است، به این بحران واکنش نشان داد. از زمان بمباران پرل هاربور بدین سوی، مردم آمریکا هرگز چنان سریع یا چنان شدید به بحرانی بین المللی واکنش نشان نداده بودند. مقاله حاضر نیز در این راستا در پی پاسخ به این پرسش است که آیا سیاست اوباما در قبال جهان اسلام انتظارات مسلمانان را برآورده ساخته است یا خیر. با روی کار آمدن باراک اوباما انتظار می رفت با توجه به وعده او مبنی بر تغییر رویکردش در سیاست خارجی به ویژه در قبال کشورهای اسلامی، شاهد تغییراتی جدی در این زمینه باشیم. دوره چهارم شامل تغییر سیاست اعتدالطلبی آمریکایی و تبدیل آن به اصلاحطلبی بوده است.

امری که زمینه­ساز چرخش در نظم پولی بین­المللی را فراهم می­اورد و به چین این امکان را می­دهد در مسیر انباشت سرمایه جهانی را به پشتوانه دلار تغییر دهد. در عوض کودتای امریکاییها و سرنگونی دولت مصدق به دست آنها، بریتانیاییها هم ۴۰ درصد از سود نفت ایران را به عنوان پیشکش به امریکا دادند. علاوه بر این موضوع حمایت از حکومت های وابسته در مقابل نهضت های مسلمان و انقلابی ، و همچنین حفظ امنیت اسرائیل از دیگر اهداف می باشد . وی افزود این هیات همچنین درباره سلامت برخی آمریکاییهای زندانی در ونزوئلا با مقامات این کشور به گفتوگو پرداخته است. با این حال، او همچنین به برخی جنبههای تجارت انتقاد دارد. او تسلیحات معمولی و حاضر در ایران را خطری برای منافع آمریکا نمیبیند. پذیرش شاه در مرکز سرطان نیویورک در مهر 1358 و تصرف سفارت آمریکا در تهران در سیزدهم آبان همان سال، که با سقوط دولت موقت همراه گشت، آمریکاییان را بیش از پیش در بهت فرو برد.

دیدگاهتان را بنویسید