چرا کارتر و هیچ رئیس جمهور دیگری نتوانست خاورمیانه را تغییر دهد؟

در مقابل دموکرات­ها، اولویت را به ابزارهای اقتصادی و سیاسی می­دهند و بر این باورند که اگر بنا به استفاده از ارتش باشد، بهتر است اجماع جهانی نیز با آن همراه باشد. تغییر دیدگاههای موجود نسبت به موضوع تفاوت جنسیتی از تمرکز بر خلقت بیولوژیکی و طبیعی به حوزههای مناقشه-برانگیز و برساخته گفتمانهای قدرت، موضوعی است که ابعاد جهانی آن امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. اینها علاقهمند به ایجاد تغییر سیاسی و دادن صدا به مردمانی هستند که ممکن است در هیچ صورت دیگری چنین فرصتی را نیابند. عدم احاطه به قلمرو جغرافیایی ، ضعف ارتش های ملی ، بوروکراسی فاسد چیزی شبیه “بی دولتی” را بیشتر در افغانستان و “بددولتی” را در عراق موجب شد. اوباما به جای این که اشتباه نخست خود را جبران کند، اشتباه بزرگتری مرتکب شد. تشویق برای توسعه عضویت و حس تعلق نسبت به فرهنگ آمریکایی. 4.1. انگیزه دیگر برای مشارکت آن است که شرکتکنندگان در این برنامههای آموزشی، شانس برخورداری از عضویت در نهادهای آکادمیک باپرستیژ آمریکایی را مییابند.

با این اوصاف، شاهد آن هستیم که رویکرد واقعگرایی در نزد زمامداران و تصمیمگیرندگان کشور آمریکا تقویتشده و این کشور رو به سیاستهای امنیتی و یکجانبهگرایی در عرصه ی بینالمللی آورده است. با توجه به شاخص های در نظر گرفته شده در متغیرهای تشکیل دهنده فرضیه ها برای دستیابی به داده های عینی تر از روش استنباطی نیز بهره گرفته شده است. تا سال 1995 و قدرت گرفتن طالبان در افغانستان و ایجاد مفهوم تروریست مذهبی، آمریکا توجه چندانی به افغانستان نداشت. کتاب فوق الذکر به بررسی ریشه ها و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه بین حوادث یازده سپتامبر 2001 تا تحولات جهان عرب در ژانویه 2011 می پردازد. به همین دلیل است که اکنون تحریم روسیه ممکن است شرایط را تغییر دهد. رئیسجمهور ترکیه روز 13 جولای در تماس تلفنی با رئیسجمهور چین بر اهمیت زندگی تُرکهای اویغور در شرایط برابر رفاه، آزادی و آرامش با شهروندان چینی از منظر آنکارا تاکید کرد. به باور فریدمن، در حال حاضر، بایدن ترجیح میدهد از بازیکنان روسیه و چین برای فشار آوردن به ایران استفاده کند، اما اذعان میکند که آنها وی را همراهی نخواهند کرد. این کتاب در سه فصل کلی اهداف و اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، سیاست عملی کشورمان نسبت به این کشورها و نهایتاً تقابل و تعامل ایران و آمریکا را بررسی می کند.

تالیف آقای دکتر کیهان برزگر در سال 2015 از سوی اداره نشر وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران منتشر گردید. در سال ۲۰۱۳، گروهی از زنان منطقه، مربیهای حرفهای و فرهنگی تِکویمن، کارکنان وزارت خارجه آمریکا و کارکنان تِکویمن، برای مرور و مبادله آراء مجدداً گرد هم آمدند. سوال اصلیآن است که متغیرهای اثرگذار در سیاست خاورمیانه ای چین و رقابت آن با آمریکا چیست؟ ]. سه زن دیگر: مینروا باماردینو (جمهوری چک)، برتا لوتز (برزیل) و وو یی فنگ (چین). از طرفی موضوع هستهای ایران همچنان در کانون مناقشه ایالات متحده با جمهوری اسلامی قرار دارد. به اعتقاد حسین عبدالحسین تحلیلگر مسائل سیاسی خاورمیانه، تا زمان رویکردهای اشتباه و خطاهای جدی دولت اوباما در خاورمیانه رخ نداده بود، این منطقه در مسیر درستی قرار گرفته بود. مردمانی را از فرهنگها، مذاهب و پیشینههای مختلف در آغوش میگیرد تا بتوانند از این همه فرصت برای موفقیت بهرهمند شوند. بعضی دیگر از دیدگاه ها به دلیل ماهیت ایدئولوژیک انقلاب اسلامی نزدیکی و تقویت روابط با همسایگان عربی و اسلامی را مطرح می کنند و از آن به عنوان فرصت سیاست خارجی ایران ذکر می کنند. حوادث تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا و متعاقب آن حضور گسترده نیروهای نظامی آمریکا در منطقه در قالب دو جنگ افغانستان و عراق تهدیدهای مستقیم سیاسی – امنیتی برای ایران به همراه داشت و متعاقب آن جهت گیری سیاست خارجی ایران در منطقه را تحت تاثیر جدی قرار داد. در این دوران هدف اصلی سیاست خارجی ایران مبتنی بر افزایش امنیت نسبی از طریق مهار تهدید آمریکا بود و این تحولات ضرورت افزایش نقش منطقه ای ایران برای پیشگیری از این تهدید را در سیاست خارجی مطرح کرد. همزمان با این تحول ، بحث جایگاه منطقه گرایی در سیاست خارجی ایران در محافل روشنفکری، دانشگاهی و سیاستگذاری کشورمان مطرح شده است. پرسش اصلی همواره این بوده که دامنه و مرزهای حضور ایران در مسائل منطقه خاورمیانه کجاست و این مسئله چه چالش ها و فرصت هایی به وجود میآورد؟

به طور کلی نگاه دموکرت­ها به ساختار بین­المللی تکثرگرایانه و مبتنی بر ایجاد امنیت با همکاری­های مشترک است. این بزرگ ترین معمایی است که درباره طالبان پیش روی ما قرار دارد. سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) در یمن نیز با حوثی ها (گروه های مورد حمایت ایران) ارتباط برقرار کرد و صنعا؛ پایتخت یمن را در اختیار آنها قرار داد. یک فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی همسو با آن مورد آزمون قرار گرفته است . ]رئیس صندوق بین المللی پول دوباره خواهان قرار گرفتن یوآن در سبد ارزی حق برداشت مخصوص شد. پس از یازدهم سپتامبر، گرایشها شدیدتر هم شد. پس از بحران مالی 2008، دولت چین با عملکرد بسیار مؤثری، بسته محرک اقتصادی 4 تریلیون یوانی را به ارزش 586 میلیارد دلار در نهم نوامبر تصویب کرد. ]. البته این موضوع را نمیتوان صرفاً به فاکتور دین در میان جمعیت مذکور ربط داد. البته ارزیابی این تحلیل به بررسی و آزمایشهای بیشتری نیازمند است منتها پیشفرض آن این است که مبنای شکایت ایران از آمریکا در دیوان با برجام و مذاکرات هستهای یکی است.

دیدگاهتان را بنویسید