چرا کارتر و هیچ رئیس جمهور دیگری نتوانست خاورمیانه را تغییر دهد؟

در نوامبر سال 2005 عربستان در حین مذاکرات خود برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی متعهد شد که تحریم اقتصادی علیه اسرائیل را لغو کند. بااینحال اظهارات کمبل و روزنبرگر فرصتی برای برداشتن گامی به عقب و تشخیص مبنای فکری رویکرد کلی بایدن در قبال چین است. به گفته کمبل، چالش به تعیین دیدگاه اقتصادی مثبت در قبال آسیا که در بطن تکیهگاه ژئوپلیتیک بایدن قرار دارد، مربوط است. کار کردن از طریق گروههای کوچکتر مانند کواد، محور رویکرد بزرگتر در قبال مدیریت روابط با چین است. خیلی زود است که مشخص شود این رویکرد کلی و کار رقابت با چین برای هند چه معنایی دارد. کریستین اِمری در این کتاب ارزیابی تاریخی مختصری را از سیاست ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم ارائه میدهد. سوال اصلی این کتاب این است: چه چیزی باعث شده بسیاری از آمریکاییها باورهایی درباره دنیای خارج داشته باشند که عمیقاً اشتباه است و زیربنای برخی از سیاستهای خارجی پرهزینه و ناکارآمد ایالات متحده بوده است؟

فرید زکریا میگوید «بایدن وقتی این حرف را زد درست بود. اگر ترامپ دوباره رئیس جمهور شود ، او بار دیگر از توافقهای بینالمللی و موسسات چندجانبه خارج می شود، متحدان را تحقیر می کند یا از آنها میخواهد پول بیشتری بپردازند. بیشتر ناظران آمریکا میدانند که ترامپ حداقل در سال 2024 شانس رئیس جمهور شدن دارد و اگر در مقابل کاملا هریس قرار بگیرد، شانس وی بیش از حد بالا است. دوم، به تمرکز بر کواد و سرمایهگذاری ظرفیتهای بیشتر در آن ادامه دهد. شکایات بیوقفه آمریکا از چین این امر را نادیده میگیرد که سرنوشت آمریکا بیشتر به واشنگتن بستگی دارد نه به پکن. تصمیمسازی آمریکا در سال ۱۳۹۴ برای برجام به نفع که بود؟ نتیجه انتخابات نوامبر 2020ریاست جمهوری ایالات متحده را می توان رأی مردم آمریکا به تغییر روندها در دو حوزه سیاست داخلی و خارجی این کشور برشمرد. بنابراین دولت بایدن در صورت تمایل به ایجاد تعادل در روابط با چین و تلاش برای دستیابی به روابط عادیتر با پکن که عاری از تعرفهها و تحریمهای خودشکن است، به یک «پوشش سیاسی قوی» نیاز خواهد داشت. فاکتورهای احتمالی تعیین کننده برای یک درگیری میان این دو کشور هنوز توسط واشنگتن و پکن تبیین نشده است.

احتمالاً مهمترین سؤالی که برنامه ریزان استراتژیک آمریکایی باید در آن به دقت بنگرند این است که «معیار تعیین پیروز این رقابت ژئوپلتیک چیست؟ مرحله چهارم پیوستن مجدد به توافق نامه تجارت آزاد مشارکت ترنس-پاسیفیک برای ممانعت از محوریت صرف چین در اکوسیستم اقتصادی آسیای شرقی. مرحله دوم، تمام نیروهای خود را از خاورمیانه خارج کنیم و پای آمریکا را از درگیریهای پس از 11 سپتامبر که بالغ بر 5 تریلیون دلار برای مودیان آمریکایی تحمیل کردهاند بیرون بکشیم. و مرحله پنجم امضای موافقتنامههای تجارت آزاد با هر کشور یا منطقهای که چین با آنها قرارداد امضا کرده است (بخش دوم). از یکسو، یک تصویر ایدئولوژیک برای تقویت دموکراسیها در خارج یا صحبت از رقابت نظامها میان دموکراسیها و حکومتهای خودکامه مطرح است. پیگیری سیاست تقویت مناسبات با شرکای اقتصادی سنتی در آسیا در امتداد استراتژی اقتصادی دولت صورت گرفته است. منبعی وجود دارد که دولت بایدن می تواند از آن استفاده کند: نظرات بقیه جهان.

به گفته این کارشناسان، استفاده بیش از اندازه از تحریمها موجب خواهد شد اقتصاد کشورهای دنیا به دنبال جایگزین کردن نظام تجارت آمریکامحور با سیستم دیگری برای تسهیل مبادلات مالیشان باشند. با این وجود ، آمریکا چین را به «رفتار تهاجمی» در سه منطقه هنگ کنگ، سین کیانگ و تایوان متهم کرده است. با این حال، اگر بایدن تحریمهای تجاری علیه چین که به مشاغل و کشاورزان آمریکایی آسیب زده است را لغو کند، به صلیب کشیده می شود». مجموعه اسناد کتابخانه نیکسون، 28/9/1389، نامه رییس سیا به نیکسون، عربستان از ایران مهمتر است. ترکیه هشدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره خرید سلاحهای روسی را نادیده گرفت، زیرا ترکیه همزمان درباره خرید هواپیماهای Su-35 و Su-57 با روسیه مذاکره کرده است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با ابراز ناخرسندی از حضور و مداخله کشورهای بیگانه در منطقه، اظهار کرد: در شرایط کنونی، کشورهای منطقه به بلوغی رسیده اند که بتوانند مسائل و مشکلات فیمابین خود را حل کنند. در آن زمان، از تحریمها در بستر جنگ سرد استفاده میشد، به این صورت که میان تجارت غرب و شرق محدودیتهایی ایجاد میکرد.

دیدگاهتان را بنویسید