گسترش نفوذ امریکا در آسیا و تغییر سیاست خارجی چین در قبال افغانستان

واشنگتن همچنان “شدیدترین تحریمها” را اعمال خواهد کرد و جامعهی بینالمللی را بسیج میکند تا مطمئن شود انزوای ایران بیشتر و بیشتر میشود و تاوان این رفتارش را خواهد داد. هدف این تحریمها این است که محاسبات هزینه و منافع ایران را تغییر داده و ایران متوجه این نکته شود که هزینه برنامه هستهای آن از منافعش بیشتر است. تصوف در آمریکا بیشتر از طریق فرقه نعمت اللهی دکتر نوربخش و فرقه شیخ فضل الله حائری عراقی تبلیغ میشود. ، در راستای اهداف سیاست خارجی آمریکا قرار گرفتند. ] مسلمانان آمریکا بعد از یازدهم سپتامبر بیش از پیش مورد توجه جامعه قرار گرفتند و به اهمیت حضور آنان توجه شد. از زمان بمباران پرل هاربور بدین سوی، مردم آمریکا هرگز چنان سریع یا چنان شدید به بحرانی بین المللی واکنش نشان نداده بودند. اکنون پکن نیز مسیر مشابهی را دنبال میکند: به دنبال ترویج مبادله کالا و خدمات برای تامین انرژی بدون اعمال هرگونه مطالبات سیاسی یا فرهنگی است و تا جایی که میتواند از درگیر شدن در مناقشات محلی اجتناب میکند.

تایوان به تدریج در کانون تنش های میان آمریکا با چین قرار گرفته و اقدامات آمریکا در اعلام حمایت از تایوان در مقابل چین سبب شده تا جزیره تایوان تبدیل به نقطه داغ تنش در دریای چین جنوبی شود. 25/2/87 ، بوش در سخنرانی در کنست اسرائیل : آمریکا در مقابله با جاه طلبی های تسلیحاتی هسته ای ایران کاملاً در کنار شماست. 1/7/87 ، بوش در آخرین سخنرانی در سازمان ملل متحد تقاضای تشدید تحریم های سازمان ملل علیه ایران و کره شمالی به دلیل برنامه هسته ای دو کشور. ترامپ در چهار سال گذشته تمرکز ویژهای بر روی کره شمالی داشته و مذاکرات مستقیم و بیسابقهای را با رهبر این کشور آغاز کرده است تا وی را متقاعد کند تا به برنامه هستهای خود پایان دهد. 24/4/89 ، سوزان رایس (مصاحبه با بی بی سی: پاسخ به این سوال که آیا تصویب قطعنامه جدید پایانی بر سیاست دولت اوباما برای گفتگوی مستقیم با ایران نیست؟ 6/6/87 ، اوباما در خلال رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری: من دیپلماسی مستقیم و جدی که باعث جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی گردد و تهاجم روسیه را متوقف نماید، تجدید خواهم کرد. از این رو، در این شرایط نباید به دام شیطنت طراحان این سیاست کثیف افتاد و از ورود به هرگونه مناقشه منطقهای که موجب درگیری شود اجتناب کرد.

ابومازن بلافاصله، ضمن اعلام انحلال دولت وحدت ملی و ایجاد شرایط اضطراری، «سلام فیاض» را مامور تشکیل کابینه­ای اضطراری نمود و این امر مورد حمایت جهان غرب و اسرائیل قرار گرفت. شاخص دیگر برای سنجش میزان قدرت آمریکا در غرب آسیا، مدیریت بحرانهای منطقهای است. وی از تهران خواست به بحران روزافزون با غرب بر سر برنامه هسته ایاش پایان دهد. 5 گفتیم ما یک سیاست موازی را پیگیری میکنیم، در نتیجه دیپلماسی و گفتوگو همچنان یکی از گزینههای ما است. ترکیه بهعنوان یکی از مهمترین کشورهای منطقه در مقابل این تغییر و تحول لاقید نمانده است. در این سند آمده است که روابط با روسیه «باید همانند روابط با یکی از کشورهای متعدد جهان برقرار شود». را دربر گرفت که توسط بوش در نوامبر 2003 طرح شد که علاوه بر ایران و کشورهای عرب، ترکیه، اسرائیل، افغانستان و پاکستان را هم در بر می گرفت. 13/9/86 ، گزارش ارزیابی اطلاعات ملی آمریکا این گونه جمع بندی کرده که ایران برنامه سلاح اتمی خود را در سال 2003 متوقف کرده است.

مقام آمریکائی بعد از ملاقات اظهار داشت که آمریکا تهران را به توقف حمایت از شبه نظامیان شیعه در عراق تشویق کرده است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی که با همتای فرانسوی خود شرکت کرد گفت باراک اوباما رسماً اعلام کرده در صورت موافقت رهبر ایران به دنبال مذاکره دوجانبه با این کشور است. 7/3/86 ، ایران و آمریکا اولین دیدار بلندپایه مقامات دو کشور را در بغداد برگزار کردند. • در پی چالشهای پیش آمده به واسطه جنگ آمریکا در افغانستان و عراق و انفعال این کشور در برابر چالشهای امنیتی کشورهای عربی، تلاش کشورهای منطقه برای تنوع بخشیدن به روابط سیاسی-نظامیشان تسریع شده است. خطیب­زاده، سعید(تابستان 1381)، “ترکیه و اسرائیل؛ تلاش برای یافتن چارچوب جدید امنیتی- سیاسی”، فصلنامه سیاست خارجی، شماره 20، سال شانزدهم. 29/11/90 ، کلینتون: ما باید اطمینان حاصل کنیم که اگر تصمیمی برای پیش رفتن اتخاذ کنیم، شاهد تلاش مستمر ایران برای آمدن بر سر میز به منظور کار کردن تا زمانی باشیم که به نتیجهای دست یابیم مبنی بر این که ایران به پایبندی به الزامات بینالمللیاش باز میگردد. 30/11/1390 ، مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک نیروی نظامی آمریکا: تصمیمگیری برای حمله به ایران در حال حاضر اقدامی نسنجیده است. دولت آمریکا اطمینان دارد که اسراییلیها “نگرانیهای ما را درک میکنند . . . من نمیگویم که آنها را متقاعد کردهایم که نظر ما صحیح است یا اینکه آنها نسنجیده عمل میکنند . . . تحریمهای اقتصادی علیه ایران و فشار بینالمللی بر این کشور در حال تاثیر گذاشتن است . . . ما بر این عقیدهایم که ایران بازیگری منطقی است . . . همچنین میدانیم یا بر این باوریم که میدانیم، که ایران تصمیم نگرفته است سلاح هسته ای تولید کند. 14/12/90 ، هیلاری کلینتون: تحریمهای بینالمللی علیه ایران «سختترین» تحریمهایی است که تاکنون علیه این کشور اعمال شده است. آمریکا همچنان معتقد است که برای دیپلماسی در قبال برنامه هسته ای ایران زمان باقی است. 17/12/90 ،باراک اوباما: مذاکرات جدید با ایران مشخص خواهد کرد که آیا یک راه حل دیپلماتیک میتواند جلوی وقوع جنگ را بگیرد یا خیر؟

این مرکز، نزدیک کارخانه ماشین سازی فورد آمریکا ساخته شده است؛ زیرا بیشترین مهاجران عرب، در بدو ورود به آمریکا در آن کارخانه مشغول به کار شدند. اکنون آنها طلب پول میکنند و ما میرویم که بار دیگر این کار را انجام دهیم. هدف قطعنامه این نبود که مردم ایران آسیب ببینند بلکه هدف این است که رهبران ایران را متوجه رفتارشان کنیم و فعالیتهای هستهای ایران را محدود کنیم، همچنین آنها را مجاب کنیم که پای میز مذاکره برگردند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در حاشیه اجلاس ناتو در بروکسل با کیریاکوس میچوتاکیس، نخست وزیر یونان، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و رهبران آلمان، فرانسه و انگلستان دیدار کرد. 25/5/89 ، باراک اوباما به رجب طیب اردوغان ـ نخست وزیر ترکیه ـ هشدار داد که موضع آنکارا در قبال اسراییل و ایران میتواند شانس وی را برای دریافت تسلیحات از آمریکا کاهش دهد. 26/4/90 ، هیلاری کلینتون: آمریکا پیشنهاد روسیه برای بازگرداندن ایران به گفتوگوها درباره برنامه هسته ای اش را بررسی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید